Ik ben een ware golfambassadrice. In mijn micro omgeving enthousiasmeer ik vrienden, vriendinnen en familie voor de sport. Aan de lopende band. In GolfMarkt #16 reageer ik op een stelling, aangedragen door betrokkenen in het veld, of nou ja, uit de baan.

De stelling: “Met lockers voor kinderen en kleurplaten in het clubhuis bind je kinderen aan golf”

Als fervent recreatiegolfer zou ik er met mijn handicap 25,2 natuurlijk voor kunnen kiezen om meer aandacht aan mijn spel te gunnen, maar ik vind het minstens zo belangrijk te observeren wat er om mij heen gebeurt. Zo speelden mijn vriend en ik in de herfst van 2019 een rondje op Golfbaan Ameland en zagen een klein jongetje naast zijn vader over de fairway huppelen.

Het was heerlijk Hollands weer en de wind gierde  over de baan, maar dat weerhield het jongetje er niet van om voor de derde keer die week mee te gaan golfen met zijn vader. Er bungelden links en rechts okergele wantjes langs zijn enkels die met een touwtje door de mouwen waren gestoken en zijn iets te grote muts schoof steeds over zijn wenkbrauwen. Als zijn vader kon gaan putten, pakte ook het jongetje zijn putter en bal. Maar niet voordat hij de wanten aan de kant had geslingerd en zijn muts omhoog geschoven. Klaar om te scoren. High five, en door naar de volgende hole.

“ik word al bijna vierwrrwrr en dan moet ik naar school”

Eenmaal in het clubhuis vertelde hij razend enthousiast aan de gastvrouw dat het die week al de derde keer was dat hij mee mocht golfen. “Maar, maar”, zei hij met een beteuterd gezicht, “ik word al bijna vierwrrwrr en dan moet ik naar school”. Juist, hij was dus bijna vier jaar en al sinds hij kon lopen namen zijn opa en vader hem mee naar de golfbaan. Machtig vindt hij het daar.

Van een golfer komt een golfer

Niet onbekend in marketingland: 84 procent van de consumenten ziet aanbevelingen van familie en vrienden als invloedrijk en betrouwbaar, zowel voor positieve als negatieve ervaringen. Dit percentage is van toepassing op volwassen consumenten, kinderen zijn misschien nog wel meer te beïnvloeden. Ik heb een voorstel: als alle golfers nu eens zijn/haar kind, neefje, nichtje of buurmeisje meeneemt naar de golfbaan. Gewoon een uurtje quality time, even geen q-kaart met de mannen of nadenken of je wel in de buffer speelt, gewoon lekker golfen, buitenspelen, verspringen in de bunkers en een kind blij maken.

Mag ik mee?

Dus nee, een kind heeft niet genoeg aan een locker op ooghoogte (ook wel kinderlocker ;)) waar de golftas inpast zodat die niet mee op de fiets terug naar huis hoeft. Een kind heeft méér nodig dan een kleurplaat en speelhoek in het clubhuis waar het overigens wordt geacht stil te zijn. Een kind heeft namelijk een enthousiaste golfende vader, oma, oom, buurvrouw in de buurt nodig die laat zien hoe leuk golf kan zijn. Laten we met zijn allen het heft in handen nemen en zorgen dat kinderen het een feest vinden om mee te mogen naar de golfbaan. Of sterker nog, laten we het omdraaien. Zorg ervoor dat het er zó leuk is dat het kind jou gaat vragen wanneer het weer mee mag. Gewoon zoals het jongetje met de bungelende gele wantjes.

Ik werk nu bijna vijf jaar bij de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie. Drie jaar lang maakte ik mij hard voor GOLF RAAK!, nu schrijf ik artikelen voor GOLF.NL en onderhoudt alle socialmediakanalen. Ik ben daarnaast een ware golfambassadrice. In mijn micro omgeving enthousiasmeer ik vrienden, vriendinnen en familie voor de sport. Aan de lopende band. In GolfMarkt #16 reageer ik op een stelling, aangedragen door betrokkenen in het veld, of nou ja, uit de baan. Wil jij een stelling voorleggen voor de volgende uitgave? Mail die dan naar eefje.kievits@ngf.nl.
De hele editie van GolfMarkt #16 is hier te lezen

Uiteraard reageerde ik op deze stelling vanuit golf perspectief. Mijn mening en ‘de theorie’ is toepasbaar voor iedere sport of activiteit. Vindt een kind iets leuk, dan is het enthousiast, totdat het iets anders leuker gaat vinden. De aandacht spanne is kort dus maak je geen illusies. Het is net als een relatie: Houd het spannend, blijf investeren en neem niks voor lief.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *